Ura lyhyesti. Pentti Pilve (s. 1944) aloitti uransa vuonna 1962 Tampereella mainostoimittajana. Opintonsa hän suoritti Helsingin Kauppakorkeakoulussa ja Markkinointi-instituutissa. Tämän jälkeen Pilve työskenteli suunnittelijana mainostoimisto SEKissä vuodesta 1968 vuoteen 1972 asti, jolloin hän perusti oman Creator Oy nimisen mainostoimiston. Vuodesta 2002 lähtien hänellä on ollut brändinohjaukseen erikoistunut yritys Brandictor Oy.
Pilve on työskennellyt uransa aikana brändinrakentajana yli sadan eri yrityksen kanssa ja ollut mukana luomassa useista suomalaisista brändeistä alojensa globaaleja markkinajohtajia. Kansainvälisessä mainosyhteisössä Pilve on toiminut eri ammatillisten kilpailujen kutsuttuna tuomariston jäsenenä esimerkiksi London International Advertising Awads -kilpailussa, Cresta International Advertising Awardsin Grand Juryssa sekä Vuoden Huiput -kilpailussa ylituomarina. Hänen julisteitaan on useiden julistetaiteen museoiden kokoelmissa ympäri maailmaa, ja hänen töitään on julkaistu useissa alan vuosikirjoissa.
Palkinnot ja tunnustukset. Pilve on palkituimpia suomalaisia suunnittelijoita mainosmaailman kilpailuissa. Hän on voittanut urallaan yhteensä yli sata merkittävää palkintoa mainonnan ja graafisen suunnittelun eri osa-alueilta. Pilve on saanut useita voittoja mm. seuraavissa kotimaisissa kilpailuissa: Kultajyvä, Vuoden Huiput, Parhaat Julisteet, Parhaat Kampanjat, Vuoden Parhaat Vientikampanjat, Parasta Kansainvälistä Mainontaa, Klaffi sekä Kultasulka.
Kansainvälisistä palkinnoista merkittävimpiä ovat mm. Premio Europeo Rizzoli, Silver Trophy vuonna 1970, International Advertising Festival of New York, Grand Award vuosina 1989 ja 1992 sekä vuosina 1986 – 1994 neljä kultamitalia, viisi hopeamitalia ja 15 kunniakirjaa, London International Advertising Awards, Grand Award vuonna 1991 sekä vuosina 1987 – 1997 kolme Winner Trophya ja 12 kunniakirjaa, Brnon Biennalen hopeamitali vuonna 1990, Eurobest ja Epica voittoja yhteensä neljä vuosina 1987 – 1997, Golden Award of Montreux, Winner 1994 ja kolme kunniakirjaa vuonna 1991. Pilve on Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liiton (MTL) kunniajäsen.
Erikoistumisalue. Pilve on suomalaisen mainosmaailman moniosaaja: mainonnan suunnittelija, graafinen muotoilija ja brand designer. Hänen erikoisosaamistaan ovat brändin luominen sekä viestintä.
Kädenjälki. Pilve pyrkii töissään luomaan ”asiakastyylejä”, brändien omia persoonallisuuksia ja niiden tyypillisiä piirteitä, jotka differoituvat vahvasti omassa kategoriassaan.
Suunnittelufilosofia. ”Jokaisella ongelmalla on ydin. Myös jokaisella ratkaisulla on ydin. Kun löydän näiden suurimman tai pienimmän yhteisen nimittäjän, niin syntyy sytyttävä vaikuttamisen ydinvoima. Joku sanoisi sitä ideaksi, mutta se on paljon enemmän. Se sisältyy vaikuttavan viestinnän ydinkuvaukseen ja ydinlupaukseen. Äärimmillään se räjäyttää ja valtaa ihmisten ajattelun ja siinä sivussa markkinat. Ensin tieto, sitten tahto. Faktat ja focus. Aivovaivaamossa syntyy uusi ymmärrys, ja uudet ulottuvuudet nousevat kuin laivat usvasta. Ja kaiken keskellä sattumalle on annettava aina mahdollisuus.”
Inspiraation lähteet. ”Minulla on taiteilijaystäviä, joiden kanssa heidän ateljeissaan käydyt keskustelut luovuudesta, inspiraatiosta, työstä, intohimosta ja menestyksestä ovat lähes aina päätyneet yhteisymmärrykseen siitä, että jokainen päivä on aloitettava aikaisin ja painettava pitkään. Jos jäät odottamaan inspiraatiota, niin suljet pois mahdollisuuden onnistua. ”Nulla dias sine linea.” (Ei päivää ilman viivaa.) Tämän kirjoitin vuonna 1972 toimistoni henkiseksi johtoajatukseksi. Todelliset inspiraation lähteet ovat aina ihmisissä - niissä, joiden kanssa tavoittelet tähtiä ja niissä, joiden puolesta olet valmis unohtamaan lomasi ja viikonloppusi. Silloin huomaat olevasi flowssa, virrassa joka imee ja vie. Nautit vauhdista etkä milloinkaan mieti, mistä ihmeen inspiraation lähteestä tämä kaikki pulppuaa.”
Esikuvat. ”Erityisesti luovan suunnittelun suomalainen esikuva, julistaja ja innostaja Eero Kinnunen jätti lähtemättömiksi mieleen meille 1960-luvun nuorille mainonnan tekijöille antamansa eväät: ”Käyttäkää sanoja, mutta rakastakaa kuvia. Tavoitelkaa tähtiä ja kilpailkaa kuolemattomien kanssa.” Nautittavia tiennäyttäjiä on ollut paljon mm. Helmut Krone, David Abbott, Bill Bernbach, David Ogilvy, Rosser Reeves, Leo Burnett, Jan Cederqvist, Lars Hall, Leon Nordin jne.”