VUODEN PARHAAT JULISTEET 1988 -NÄYTTELYN TUNNUSJULISTE
Vuoden Parhaat Julisteet 1988 -näyttely järjestettiin Wanhassa satamassa. Näyttelyn tunnusjulisteen suunnittelukilpailun voitti tämä viiden julisteeni muodostama kokonaisuus. Helsingin katukuvassa peräkkäisissä julistepylväissä ja -katoksissa julisteet muodostivat moniulotteisen, mutta samalla yksiselitteisen viestin; juliste on värikäs vaikuttaja ja aatteensa julistaja.
BLACK HORSE
Black Horse alusasut lähti 1980-luvulla valloittamaan Ruotsia tehden maihinnousun Tukholmassa suuressa tavaratalossa. Keskeisenä kampanjaelementtinä oli voimakas julistemainonta. Samasta julisteteemasta tehtiin signeerattu ja numeroitu vedossarja serigrafioita. Ne olivat tavaratalossa järjestetyn promootion asiakaspalkintoina. Silkkipainatus tehtiin kahdeksalla värillä. Itse kuva-aiheen rakenteessa käytin pelkästään Black Horse -logon hevosta ihmishahmon synnyttämiseksi colour key- ja sekatekniikalla. Kaikkiaan Black Horse teki nuoruusvuosinaan kaiken toisin kuin markkinajohtaja Hyvon, jota se syntyi haastamaan - siitä selitys nimellekin.
A-LEHDET
1980-luvulla A-lehdet kutsui ilmoitusmyynnin asiakkaitaan musiikillisiin kulttuuri-illanviettoihin. Tilaisuuksien kutsut eivät olleetkaan tavallisia taskuun taittuvia kortteja vaan julisteita, joita monet vastaanottajat kehystivät seinilleen. Näin ne rakensivat lehtitalon mielikuvaa myönteisinä muistikuvina vielä pitkään itse tapahtumien jälkeen. Niistä tuli keräilyharvinaisuuksia. Olen saanut erään onnekkaan keräilijän lähettämän valokuvan kotoaan jenkeistä, missä “Klarinetisti” on kehystettynä kunniapaikalla.
A-lehtien ilmoitustilamarkkinoinnin Idea-päivien aikaista julistekampanjointia 1980-luvulta.
KARHU-NÄYTTELY
Vuonna 1993 järjestettiin Lahden historiallisessa museossa Karhu-näyttely, joka rakentui monipuolisesta karhuaiheisesta materiaalista. Tekemäni näyttelyjuliste osoittautui voittoisaksi graafisen muotoilun kilpailuissa, ja se sai tuomaristolta suitsutusta mm. japanilaishenkisyytensä ansiosta. Julisteen kuva-aiheesta on tehty Fabrianolle pieni signeerattu serigrafiasarja.
NOKIA COLOUR CHART 1987
Oheinen julistesarja oli yksi osa palkituimmista värikarttapresentaatioista. Se voitti kultaa ainutlaatuisena graafisena tuotteena Suomessa, New Yorkissa ja Lontoossa. Vuoden graafinen design toistui kaikessa viestinnässä: tuotekansiot, ilmoittelu, kalenterit, asiakaslahjat, muistilehtiöt, kassit, solmiot jne. Sama kaikenkattava konseptointi toistui joka vuosi.
”Mainonnan suunnittelijan ja graafisen muotoilijan tärkein tehtävä on aikaansaada haluttu vaikutus, synnyttää reagoivuutta ja liikuttaa. Parhaimmillaan olemme muutoksen muotoilijoita. Muutamme teoillamme ihmisten ajatustapoja, käytöstapoja, kulutustapoja, elämäntapoja.”
- Pentti Pilve