MACHINERY OY

Yhteistyöni Machineryn kanssa käynnistyi jo vuonna 1972 ja kesti toistakymmentä vuotta. Pääosassa oli yrityksen täydellinen kehitysloikka alkaen vuodesta 1977. Vanhat tunnukset vaihtuivat. Koko toimintakulttuuri luotiin uudelleen, ja markkinointistrategiat sekä henkilöstön laajat koulutusohjelmat veivät yrityksen Suomen johtavaksi monialaiseksi teollisuustekniikan erikoistaloksi. Olin mukana ytimessä luomassa identifikaatio-ohjelmia, markkinointikampanjoita ja koulutusohjelmia vuosien ajan. Yrityksen tunnus tuli suoraan teollisuudessa yleisestä keltamustasta huomioraidasta.  

OY LOHJA AB

Yhteistyöni Oy Lohjan Kalkkitehdas - Lojo Kalkverk Ab:n kanssa käynnistyi vuonna 1972. Ensimmäisiä suuria kampanjoita oli Finlux-väritelevisioiden lanseeraus. Hyvin pian tuli yrityksessä ymmärretyksi, ettei huipputason televisioiden takakuoressa voi olla valmistajana Kalkkitehdas.  Tästä käynnistyi pari vuotta ja kaksi yhtiökokousta vaatinut prosessi, jonka jälkeen kehittämäni visuaalinen ilmasto, tunnukset, markkinointimateriaalien linjat jne. loivat perustan koko monialayhtiön identifikaatiolle. Näin syntynyt ohjeistus ulotettiin kaikkiin yrityksiin. Eliel Saarisen kalevalainen tunnus siirtyi historiaan vuonna 1975. Syntyi Oy Lohja Ab ja ”menestyksen nelikenttä”, jossa kukin keltaisista segmenteistä kuvasi yhtä yrityksen toimintasektoria - kärjellään oleva elektroniikkaan ja muut rakentamiseen liittyviä. 

Kun Winter-painoväriyksikkö oli siirtynyt vuonna 1981 osaksi Lohjaa, niin sille sallittiin luoda omaleimainen omalla alallaan johtajuutta viestivä persoonallisuus: palkittua yritysidentifikaatiota. Tein sen valuttamalla painovärejä – sattuma loi aiheita joka lähtöön. Sittemmin omistajaksi tuli Sicpa. 

TAMGLASS OY

Kun Oy Kyro Ab:n omistajasuvut ostivat Tamglass Oy:n 1981, niin se oli erään suomalaisen menestystarinan alku. Sitä täydensi Tecnomenin osto vuonna 1985. Tiedän, että olennainen moottori oli ”viimeinen suomalainen todellinen patruuna” Kai Matikainen, joka oli jo aiemmin ohjastanut Nokian Paperin ja Kyron menestyksiin. Ulkoiselta habitukseltaan brändi oli tunkkainen ja henki lähes kaikessa ulospanossaan liki sotakoneiden lookia. 

Ei riitä, että sinulla on maailman paras tekniikka, jos se ei näytä siltä, etkä vie sitä muiden yläpuolelle. Se oli lähtökohtani Tamglassin identifikaation suunnittelussa. Merkkiin yhdistin yrityksen lasiteknologian lopputuotteet suoran ja kaarevan turvalasin, väri oli lasin sininen ja suomalainen. Logon tein jämäkäksi kuin moduuleista rakentuvan lasiuunin. Kaikkein merkittävin identiteettiin ja kokonaiskuvaan suunnittelemani muutos oli kuitenkin raskaalla konepaja-alalla poikkeuksellinen tuotedesign.  

Muutamat insinöörit ihmettelivät, mitä järkeä on laittaa rahaa uusiin logoihin ja konekyltteihin saatikka ylimääräisiä peltejä koneeseen, jotta saadaan toteutettua sini-kelta-harmaat maalattavat pinnat. Ensimmäisen maailmannäyttelyn jälkeen kukaan ei enää kyseenalaistanut mitään. Vastaanotto oli menestys. Seuraava vaihe oli itse yrityksen konepajahallien ilmeen ja toimintaympäristöjen ehostus. Tämä on olennainen tekijä, koska koneita ja laitoksia ostavat kansainväliset asiakkaat tulevat aina tehtaalle tutustumaan toiminnassa oleviin koneisiin, joilla annetaan myös ostajalle käyttökoulutus. Niistä syntyi maailman johtava turvalasiforum, Glass Performance Days. 

Kaikki viestinnässä ja myyntimateriaaleissa käytetyt kuva-aiheet suunnittelin käyttäen omien koneitten lopputuotteita; suoria tai taivutettuja turvalasiarkkeja. Mainonnassa ei pääkuvissa esiintynyt koskaan koneita ja muttereita kuten kilpailijoilla vaan cityjä, avaruudellisia maisemia jne. Yhdessä valokuvaaja Markku Alatalon kanssa toteutuivat villeimmätkin mielikuvat. Kaikissa painotuotteissa määrittelin käytettäväksi korkeakiiltoista kohdelakkausta aina, kun kuvissa esiintyy lasia.  

Tamglass on malliesimerkki Total Branding -prosessista. Siinä käytiin kaikki uudistaen läpi, myös ISO-sertifiointi. Seurasi aika, jolloin Tamglass osti kilpailijansa maailmalla, ja tänään se on maailmaa hallitseva Glaston.

”Brändiä ei luoda vain mainonnalla vaan erityisesti toiminnalla. Eivätkä sitä tee yritykset vaan ihmiset.” 

- Pentti Pilve