Ura Lyhyesti: Erkki Ruuhinen (s. 1943) opiskeli Mainosgraafikkojen koulussa vuosina 1964—1966. Koulun jälkeen hän työskenteli Art Directorina mainostoimisto SEK Oy:ssä vuosina 1968—1975 sekä suunnittelijana ja osakkaana mainostoimisto Anderson & Lembke Oy:ssä vuosina 1975—1983. Ruuhinen perusti oman yrityskuvamuotoiluun erikoistuneen yrityksensä Erkki Ruuhinen Oy:n vuonna 1983. Ruuhinen on kirjoittanut ja luennoinut graafisesta suunnittelusta sekä toiminut asiantuntijana alan kilpailuissa. Hän on ollut perustamassa Suomeen useita suunnitteluun ja muotoiluun liittyviä tapahtumia: Vuoden Huiput -kilpailua, Vuoden Parhaat Kampanjat -kilpailua sekä Vuoden Graafikon valintaa. Vuodesta 1966 alkaen Ruuhinen on osallistunut graafista suunnittelua, julisteita, typografiaa ja kalligrafiaa esitteleviin kansainvälisiin näyttelyihin, ja hänen töitään on useiden ulkomaisten museoiden kokoelmissa.

Palkinnot ja tunnustukset. Ruuhinen on saanut Valtion taideteollisuuspalkinnon kahdesti vuosina 1969 ja 1989, ja hänet on valittu ensimmäisenä suunnittelijana Vuoden Graafikoksi vuonna 1985, palkittu Vuoden Huiput -kilpailun pääpalkinnolla platinahuipulla vuonna 1986 ja nimitetty ensimmäisenä graafisena suunnittelijana muotoilun taiteilijaprofessoriksi vuonna 1996. Kotimaisten ja kansainvälisten ammatillisten kilpailujen palkintoja Ruuhinen on voittanut urallaan yli 150. Tärkeimpiä palkintoja ovat Brnon julistebiennalen hopeamitali vuosina 1970 ja 1974, Varsovan julistebiennalen hopeamitali vuonna 1972, Rizzoli Advertising Competition kultamitali Milanossa vuonna 1972, Lahden kansainvälisen julistebiennalen kulta-, hopea- ja pronssimitalit vuosina 1975, 1977 ja 1979 sekä 21 palkittua julistetta Vuoden julistekilpailuista vuosina 1968—1986 ja lähes 40 palkintoa Vuoden Huiput -kilpailussa vuosina 1980—1995.

Erikoistumisalue. Ruuhinen tunnetaan monipuolisena suunnittelijana, joka on kirjoituksillaan vahvasti osallistunut ulkomaisten konsulttiyhtiöiden suomalaisille yrityksille suunnittelemien visuaalisten uudistusten arviointiin. Ruuhisen erikoisalaa ovat liikemerkit, logot ja yrityskuvamuotoilu, sekä julisteet, kirjainmuotoilu ja kalligrafia.

Kädenjälki. Erkki Ruuhisen työt ovat rohkeita, puhtaita ja pelkistettyjä. Hänen suunnittelunsa lähtee aina asiasta, ei visuaalisesta tyylistä. Ruuhinen tunnetaan erityisesti kauniin puhtaitten visuaalisten keinojen hallitsijana ja töiden huolellisena viimeistelijänä. Hänen tuotannossaan jokainen visuaalinen elementti on tarkkaan harkittu, eikä hän ei jätä mitään sattuman varaan.

Suunnittelufilosofia. Ruuhisen suunnittelufilosofian perustana ovat olleet matemaattinen estetiikka ja konstruktiivinen taide. Ruuhinen on ammentanut suunnitteluajattelunsa muotoilun ja kuvataiteen modernismin historiasta. Erityisesti häntä on kiinnostanut Bauhausin taidefilosofia, Venäjän avantgarde, Hollannin De Stilj ja konstruktiivinen taide. Ruuhista on myös kiinnostanut matemaattinen ajattelu visuaalisen estetiikan luojana sekä matemaattisen tarkka rakenne tunnusten suunnittelussa.

Lue lisää Erkki Ruuhisen suunnittelufilosofiasta.

Inspiraation lähteet. ”En odota inspiraatiota. Minun toimintatapani on se, että yritän perehtyä nopeasti ongelmiin ja luulen olevani siinä hyvä. Kun ymmärrän ongelman, ratkaisu kyllä syntyy. Voin mennä nukkumaan aivan rauhassa ja alitajunta tekee työtä. Jo yöllä voin herätä ja ratkaisu on valmis - ajatus on löytynyt. Luen paljon, kirjoitan ajatuksiani ja olen hionut monipuolisesti esitystaitojani.”

”Minua inspiroivat mielenkiintoiset tehtävät, vaikeiden ongelmien ratkaisut ja mahdollisuus auttaa toimeksiantajaa kehittämään omaa yritystoimintaansa, mahdollisuus tehdä maailmasta hiukan parempi - ja mahdollisuus luoda kaaokseen järjestystä ja arkipäivään kauneutta. Jos tehtävä tarjoaa tilaisuuden eettisiin pohdintoihin suunnittelutyössä, niin sitä parempi.”

Esikuvat. ”En voi nimetä vain jotain tiettyä henkilöä, koska olen työskennellyt niin monilla alueilla. Yrityskuvamuotoilussa, mainonnassa ja julisteissa esikuvani löytyvät USA:sta, Englannista ja Ruotsista. Arvostan näiden maiden suunnittelua: mainontaa, markkinointia ja yrityskuvamuotoilua. Tunnusten ja logojen muotoilussa esikuvani löytyvät modernin taiteen piiristä.”